Direktlänk till inlägg 8 april 2015
Under terminens gång har vi varje vecka haft "En läsande klass" på schemat. Vi har då fått träna vår läsförståelse genom metodens olika strategier. Strategierna har varit "gömda" bakom olika karaktärer som har fått barnen att träna på sin förståelse av texter. Vi började med "Spågumman" där vi innan texterna fick "förutspå" vad texten skulle handla om genom att titta på bilder och läsa rubriker. Vi stannade upp mitt i texter och frågade oss vad som skulle hända här näst och efter att ha läst texten diskuterade vi vad nästa kapitel skulle handla om. Efter det la vi fokus på "Detektiven". Detektiven hjälpte oss att stanna upp vid svåra ord och uttryck som vi slog upp och diskuterade. Detta hjälpte många att få en vidare förståelse för vad texten handlade om. Efter det fick "Konstnären" ta en plats i undervisningen då vi fick träna på att måla upp bilder vi fick i huvudet då vi läste eller lyssnade på en text. Karaktären "Reporten" var sedan på tur och han hjälpte oss att träna på att ställa frågor till texten där svaret fanns "på raden", "mellan raden" samt "bortom raden. Den sista karaktären var "Cowboyen". Cowboyen samlar in det viktigaste i en text och kallar dem nyckelord. Utifrån de orden tränar man på att sammanfatta texten. En klurig men väldigt lärorik karaktär.
Som en avslut på dessa fördjupningar, fick barnen i onsdags testa på att vara en "stjärnläsare" vilket innebar att de fick vara alla samtliga karaktärer för att bearbeta en text. Detta fick de testa på i grupp. Vi läste en text högt för barnen och därefter satte de sig i sina mindre grupper och utförde uppgifterna. Nästa vecka skall vi läsa texten igen och gå igenom vad varje "karaktär" kan berätta om texten. Man märker verkligen hur mycket "en läsande klass" gett barnens läsförståelse och hur mycket "djurpare" de tänker när de läser eller lyssna på en text.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 | 17 | 18 |
19 |
|||
20 | 21 |
22 |
23 |
24 | 25 | 26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|