Direktlänk till inlägg 17 april 2015
En mattelektion kan se olika ut. Ibland sitter vi fullt koncentrerade och arbetar med matteboken eller gör diagnoser med ett papper fullt av tal. Men andra gånger pratar och diskuterar vi matte och det är minst lika viktigt. Många barn tror att matte handlar om att göra sidorna i matteboken men det de inte förstår är att jag "lurar" dem med svår matte genom roliga problemlösningstal. Vi har ett material som heter "Mattemix" som är små kort med problemlösning på olika nivåer. I torsdags hade vi en hel lektion med problemlösning i klassen i par eller mindre grupper. Jag läser upp problemet inför barnen sen får de räkna ut problemet på våra fantastiska "mini-whiteboards". Efter det går vi igenom svaren tillsammans. Det är extra spännande med de problem där svaren kan vara olika för att se om alla tänkt desamma. Exempel är den vi arbetade med under denna lektion. Jag är alltid väldigt noga med att det är uträkningen och vägen till lösningen som är det viktigaste, inte att svaret är helt rätt. Visa hur du tänker, tjatar jag konstant om.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 | 17 | 18 |
19 |
|||
20 | 21 |
22 |
23 |
24 | 25 | 26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
||||||
|