Alla inlägg under september 2014
På engelskan i dag fick barnen presentera sig själva med namn, var de bor, hur gamla de är samt vad de gillar. Detta fick de sedan skriva ner tillsammans med ett egenritat självporträtt. Albatrossernas resultat finner ni i klassrummet. /Carro
Vi tackar vädergudarna för att vi alltid får fint väder när vi är i skogen. Just nu leker vi en matteversion av "under hökens alla vingar". Snart ska vi äta mackor som vi ska grilla på morikan. Mums!
Utforskningen av vår härliga planet fortsätter och idag hade vi fokus på Sverige och Sveriges karta. Vi granskade kartan och landet noga för att därefter färglägga en blindkarta över Sverige. Till vår hjälp hade vi både en Atlas, vår SO-bok och Google earth. Bra samarbete, flitig granskning av kartans olika färger och härlig färgläggning. /Carro
Här kommer filmen som era barn gjorde åt er för Föräldrarcafét. Mycket nöje! /Carro
Idag har vi verkligen tränat på lösningen! Egen läsning på morgonen, "en läsande klass" där vi gick in i rollen som "Spågumman" och sen mer egen läsning under EPA-timmen. Varje gång vi säger att barnen skall ta fram sin lådbok, jublar klassen i kör, Vi älskar att läsa helt enkelt!
Förra veckan fick barnen en läxa i matematik. De tog emot den med ett jubel! Denna vecka är det repetition från årskurs 1 med fokus på tiokamrater, tvillingtal, taluppdelning och hundrarutan. Det är mycket att läsa denna gång, så det bästa är att ni sitter med ert barn och går igenom läxan noga. Läxan skall in Tordagen den 11 september. /Carro
På dagens SO-lektion fokuserade vi på bland annat den kommunikativa förmågan när vi tittade på "Lilla aktuellt" och därefter diskutera de olika ämnena som togs upp. I lrg11 står det att ett av syftena för ämnet samhällskunskap är att eleverna skall utveckla sin förmåga att kunna "uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv". Genom att starta en diskussion ifrån elevernas perspektiv och nivå med att titta på "lilla aktuellt" blir det lätt för barnen att känna igen sig i det vi diskuterar. I det centrala innehållet under ämnet SO, står det att undervisningen skall behandla följande punkter:
"Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer."
"Aktuella samhällsfrågor i olika medier."
Dessa punkter lyckade vi fånga in i dagens lektion och barnen hamnade i härliga diskussioner om allt från nagellack på män, vad som är "killsaker" och "tjejsaker",sjuka barn, ny flodhäst och VAL2014.
Kul lektion! /Carro och Angelica
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 | 4 | 5 | 6 |
7 |
|||
8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 | 18 | 19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 | 25 | 26 |
27 |
28 | |||
29 |
30 | ||||||||
|