Direktlänk till inlägg 16 oktober 2013
Som jag skrev i förra inlägget, har vi avslutat kapitel 1 i matteboken som handlade om tal. I veckan tog vi ett stort kliv till kapitel 3 där vi kommer att arbeta med ”Addition och Subtraktion”. Kapitel 2 kommer vi att använda som ett extrakapitel man kan arbeta med då man inte har något att göra. Det kapitlet handlar om geometri och det är något barnen har bra koll på samt kommer att fortsätta arbeta med i vår. Kapitel 3 är grunden för mycket av matematiken de kommer fortsätta arbeta med under årskurs 1 så därför är det viktigt nu att barnen förstår allt ordentligt från första början. I början av kapitlet kommer vi att arbeta med addition och subtraktion talen 1-10. Vi kommer att lägga stor tyngd i förståelsen för vad likhetstecknet betyder dvs. att det alltid skall vara lika mycket på båda sidorna av likhetstecknet (3+_=10). Detta kommer vi att arbeta med både praktiskt i övningar, experiment och lekar, samt i matteboken.
I detta kapitel kommer även barnen bekantas med begreppet räknesagor, vilket de brukar tycka är både svårt och kul. Ett exempel på en räknesaga kan vara t.ex ”På en gren sitter 4 stycken rosa fåglar. Helt plötsligt flyger 3 blåa fåglar dit och gör dem sällskap. Hur många fåglar sitter det nu på grenen?”. I samband med det kommer barnen få även träna på att skriva räknesagor på mattespråket. I detta exempel skulle det i så fall bli 4+3=7. Detta är något som är toppen om ni även tränar på hemma. Utöver matteboken kommer vi att fortsätta arbeta med addition och subtraktion laborativt. Genom det laborativa arbetet får eleven möjlighet att öva sig på att sätta ord på sina tankar, vilket är ett viktigt led i matematikutvecklingen.
Många av barnen ligger väldigt långt i matematikutveckling och de kommer absolut utmanas på bästa sätt med olika typer av uppgifter. /Carro
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 | 10 | 11 | 12 |
13 |
|||
14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
|||
21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 |
27 |
|||
28 |
29 | 30 |
31 | ||||||
|