Direktlänk till inlägg 4 februari 2015
Idag introducerade vi en ny stjärnläsarkaraktär; Reportern. En reporter stället frågor till texten eller berättelsen man läser. Frågorna ställs på tre olika nivåer. Man ställer frågor där svaren finns tydligt i texten, dvs "på raden". Man ställer sedan frågor där svaren finns mer mellan raderna och det krävs att man luskar ut ledtrådar och av egna erfarenheter, får fram svaren. Sen till sist ställer man frågor som handlar mer om sin egna erfarenheter, dvs bortom raden.
Som startlektion läste vi tillsammans en text som hette "Lekplatsen och cykeltävlingen". Därefter fick barnen i par vara reportrar och skriva tre frågor som man kunde finna svar "på raden", "mellan raden" samt "bortom raden".
Exempel på frågor där man kunde finna svaret tydligt "på raden" i texten var: Vad hette barnen i texten? Vad gjorde Lena i lekparken? Vilka cyklade? Vad undrade mamman?
Om man i stället ställde frågor där svaren fanns "mellan raden" kunde det vara frågor som:
Varför var Lena sandig? Vem vann cykeltävlingen? Hur mådde Kalle när han hade ramlat i diket? Vad hette kompisarna i lekparken?
Till sist, ställde vi frågor där svar fanns "bortom raden" som t.ex: Tycker du om att bygga sandslott? Skulle du våga tävla i cykling?
Det var ordentligt utmanande men kul.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 | 5 |
6 | 7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 | 12 | 13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 |
24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
||||
|