Alla inlägg under mars 2014
Här kommer den efterlängtade flippen om matteläxan ni fått hem. Mycket nöje :) /Carro
Lektion i mattematik där de lär sig tvillings tal.
Sedan massa bus & lek med att bygga stora drakar ;)
Mellis med varm choklad över elden ;)
/Angelica, Johan , Birgitta
Här jobbar vi på i full fart. Det är så härligt att ha matematik med barnen för man märker verkligen hur roligt de tycker att det är.
I tisdags fick barnen börja på det nya kapitlet i matteboken, kapitel 3. För att få börja där skulle man dock ha gjort klart allt i kapitel 2 samt gjort ”diagnos 1” som alla barn skall göra. För att jag verkligen får en bra koll på de olika räknesätten barnen arbetat med, har jag låtit barnen göra en diagnos där de fått visa om de har förstått det vi arbetat med. Jag kommer att fortsätta med diagnoser efter avslutat kapitel för att se om det är något vi måste gå igenom igen, eller om det är något någon enskild elev behöver träna lite extra på. Barnen tar diagnoserna på fullaste allvar och gör sitt allra bästa.
Kapitel 3 handlar om räknesätten ”Addition och subtraktion”. I kapitlet kommer barnen först få fördjupa sig i likhetstecknets betydelse och tvillingtal. Tvillingtalen ger en bra grund för att förstå begreppen dubbelt och hälften. Uppgifterna kommer att ligga i början i talomårdet 0-10, men övergår i slutet av kapitlet talområdet 0-100. Likheter mellan talområdema 0-10 och 0-100 kommer vi att arbeta med som t.ex 3+4 och 23+4.
Som vanligt i början av ett kapitel får eleverna lyssna på "Mattedetektivernas" - Deckarbok om ett problem som eleverna skall tillsammans lösa. De tycker det alltid är så roligt och efter avslutad läsning, flyger armarna upp med olika smarta och intressata elevlösningar.
Detta kapitel kommer att vara ibland lite svårt, så jag skall försöka lägga upp så många flippar jag bara hinner så ni kan kolla in dem hemma lite då och då :)
Detta kommer att vara ett mycket roligt kapitel helt enkelt! /Carro
På dagens temapass arbetade vi vidare med vårt tema "Bondgården". Förra veckan gjorde vi en "VÖL" där vi startade temat med att ta reda på vad eleverna "vet" om bondgårdar, vad de "önskar" veta om bondgårdar och som avslut på passet vad de har "lärt" sig. Vi använde denna "VÖL" för att träna på att skriva en faktatext om just bondgårdar. Barnen kunde lätt genom att titta på planschen formulera tydliga meningar som vi skrev på tavlan.
Efter det fick eleverna i uppgift att göra en "VÖL" i par om "Kor". Tillsammans slog de ihop sina kloka huvuden och skrev allt de visste och allt de önskade att de fick lära sig om kor. Därefter läste vi en faktatext om just kor tillsammans i gruppen. Eleverna fick i uppgift att vara "detektiver" och hålla öronen öppna för svåra ord som de inte förstod. När de hörde ett svårt ord skulle de avbryta mig genom att sträcka upp sin hand och ropa ut "STOP". Då stannade jag upp, skrev upp ordet på ett papper och gick vidare. När vi hade läst igenom texten tittade vi på planschen och gick igenom ord för ord. Barnen lärde sig en massa intressanta saker om kor och ni kommer säkert få höra om det hemma. Nästa vecka skall de utifrån sin VÖL och faktatexten, skriva en egen faktatext enskilt. Spännande :) /Carro och Johan
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 |
19 |
20 | 21 | 22 |
23 | |||
24 |
25 |
26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
|||
31 | |||||||||
|