Alla inlägg under februari 2015

Av Maja, Johan, Ove - 12 februari 2015 20:04

På många medier pratas det om det hetaste och nyaste i skolvärldens; Grej of the day. När vi i somras pratade om detta på vår konferens bestämde vi oss för att testa på det. Dock döpte vi om det till "seek of the week". Vad är det då? Jo, en seek of the week är en mini-lektion eller en mini-föreläsning som skall vara på ungefär 10 minuter. Lektionen är en kombination av en "power-point" och föreläsning av en pedagog. Ämnet är varierande och ämnesövergripande.  Oftast skall det vara ett aktuellt ämne eller ett ämne som ligger nära eleven.

Lektionen har som syfte att öka elevernas engagemang, allmänbildning, lärlust samt  behålla nyfikenheten. Detta är mål man kan hitta i läroplanens (LGR11) första och andra kapitel.  "Skolan skall bidra till elevernas hamoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra en grund för skolans verksamhet" (Lrg11, kap 2, 2Kunskaper)


Vi kommer att ha en "Seek of the week" i veckan. Förra veckan hade vi en lektion om "Samerna" då det var Samernas nationaldag. Idag fick barnen en lektion om "Alla hjärtans dag". Barnen har fått lämna in önskningar om ämnen som de skulle vilja lära sig lite mer om. De är väldigt spända på att få just deras ämne, som en lektion en dag.

Under lektionen får barnen träna i att skriva upp viktiga stödord som vi sedan diskuterar. Vad det blir för ämne nästa vecka, är en hemlighet som barnen förväntansfullt ser fram emot.  /carro   Från dagens Seek of the week <3

Av Maja, Johan, Ove - 11 februari 2015 15:27

Idag har vi haft finbesök av Gustavs mormor Pippi. Pippi, som även är lärare, har varit hos oss tidigare i förskoleklass samt årskurs 1. Idag var besöket lite annorlunda då hon hade en egen lektion för barnen på förmiddagen. Lektionen handlade om Australien och de spännade djur som lever där. Barnens öron har aldrig varit så "spetsade" och de fick lära sig massor med spännande fakta om de exotiska djuren på andra sidan jorden. Många av barnen fick ett nytt favoritdjur; Wombat.    

Som avslut på lektionen fick barnen fylla i ett papper där de skulle skriva rätt namn under de olika djuren. Vi tyckte alla att lektionen var otroligt givande,  spänande och rolig.      

NO · Svenska
Av Maja, Johan, Ove - 6 februari 2015 14:01

Lite sent, men här är dagens aktiviteter och vad era barn har valt. Park och foto är i klyftan. Hemvist l gröna huset, , Friskis i Friskis, ateljé sunneplan och musik i hlrnan Ring vår telefon för mer information. Ha en fin helg! Med vänlig hälsning, Carro

Av Maja, Johan, Ove - 4 februari 2015 15:09

På halvklassen i Svenska i veckan, har vi arbetat med ord som börjat på eller innehållit "ä-ljudet". Det är de ord som kan stavas med "ä" eller "e". Som innan fick barnen tillsammans i grupp komma på alla ord de kunde som innehöll ljudet, för att sedan presentera dessa tillsamnas. Som ett avslut på stavningsregeln fick barnen idag nya glosor som de skall träna på hemma, allt vad de kan fram till onsdagen den 11 februari. Boken som de får hem är bara till för att ha glosorna nedskrivna i, inget som måste visas eller liknande. Följande ord fick barnen i läxa idag:


lås                    räka

sova                 elva

tårta                 äpple

båt                    väder

kopp                 elefant  

Av Maja, Johan, Ove - 4 februari 2015 11:22

Idag introducerade vi en ny stjärnläsarkaraktär; Reportern. En reporter stället frågor till texten eller berättelsen man läser. Frågorna ställs på tre olika nivåer. Man ställer frågor där svaren finns tydligt i texten, dvs "på raden". Man ställer sedan frågor där svaren finns mer mellan raderna och det krävs att man luskar ut ledtrådar och av egna erfarenheter, får fram svaren. Sen till sist ställer man frågor som handlar mer om sin egna erfarenheter, dvs bortom raden.

Som startlektion läste vi tillsammans en text som hette "Lekplatsen och cykeltävlingen". Därefter fick barnen i par vara reportrar och skriva tre frågor som man kunde finna svar "på raden", "mellan raden" samt "bortom raden".

Exempel på frågor där man kunde finna svaret tydligt "på raden" i texten var: Vad hette barnen i texten? Vad gjorde Lena i lekparken? Vilka cyklade? Vad undrade mamman?

Om man i stället ställde frågor där svaren fanns "mellan raden" kunde det vara frågor som:
Varför var Lena sandig? Vem vann cykeltävlingen? Hur mådde Kalle när han hade ramlat i diket? Vad hette kompisarna i lekparken?

Till sist, ställde vi frågor där svar fanns "bortom raden" som t.ex: Tycker du om att bygga sandslott? Skulle du våga tävla i cykling?
Det var ordentligt utmanande men kul.

Presentation


Hej och välkommen till Friskolan Hästens klass 1!

Följ med oss på våra härliga äventyr i skolan och på fritids. Kommentera gärna det ni läst, så vi vet att ni är med på vår resa under terminen. Mycket nöje!! /Ettan
0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards