Alla inlägg under oktober 2014
Hej på er
Idag går vi till Farstaängens parklek på fritids & är åter på skolan kl:15:50
På mattelektionerna idag har vi utvärderat kapitlet om "Tal" och kommit fram till allt vi har lärt oss sen årskurs 1. Barnen har fått utvärdera sina kunskaper, skrivit vad de är duktiga på och sedan kommit fram till vad de känner att de behöver träna på i matte. Allt detta har skrivits i barnens individuella Iup-blanketter som kommer vara deras underlag för iup-samtalen. Under samtalen kommer vi tillsammans komma fram till vilket mål som vi skall fokusera på i de olika ämnena utifrån elevernas blanketter med förslag till iup-mål och pedagogernas förslag. Redan nu såg jag att barnen var en väldigt bra insikt i vad de kan och vad de behöver träna i, så vi kommer komma fram till jättebra mål.
På andra mattetimmen läste vi fortsättningen på "'Mattedetektivernas" deckarbok om ett klurigt fall i staden "Kalkylus". Varje kapitel avslutas med ett matematiskt problem, som barnen fick i grupp diskutera och lösa. Barnen skrev efter det sin lösning i sin loggbok som vi sedan diskuterade i helklass. Vi kom fram till många olika spännande lösningar. Svaret får vi på torsdag. /Carro
På mattelektionerna idag har vi utvärderat kapitlet om "Tal" och kommit fram till allt vi har lärt oss sen årskurs 1. Barnen har fått utvärdera sina kunskaper, skrivit vad de är duktiga på och sedan kommit fram till vad de känner att de behöver träna på i matte. Allt detta har skrivits i barnens individuella Iup-blanketter som kommer vara deras underlag för iup-samtalen. Under samtalen kommer vi tillsammans komma fram till vilket mål som vi skall fokusera på i de olika ämnena utifrån elevernas blanketter med förslag till iup-mål och pedagogernas förslag. Redan nu såg jag att barnen var en väldigt bra insikt i vad de kan och vad de behöver träna i, så vi kommer komma fram till jättebra mål.
På andra mattetimmen läste vi fortsättningen på "'Mattedetektivernas" deckarbok om ett klurigt fall i staden "Kalkylus". Varje kapitel avslutas med ett matematiskt problem, som barnen fick i grupp diskutera och lösa. Barnen skrev efter det sin lösning i sin loggbok som vi sedan diskuterade i helklass. Vi kom fram till många olika spännande lösningar. Svaret får vi på torsdag. /Carro
Nytt kapitel och nytt arbetsområde, har vi nosat på i veckan. Kapitlet handlar om "Geometri". De första sidorna hade fokus på mönster och hur man fortsätter mönster på olika sätt. Inte helt lätt, tyckte många och frustrerade gjorde om ett antal gånger. Parallet med detta håller jag på att kartlägger barnen med hjälp av kartläggningsmaterialet "Diamant" som Skolverket skapat. Med hjälp av det ser jag vart eleverna ligger i sin matematiska utveckling, vad vi inte behöver fokusera så mycket på och vad jag kanske behöver gå tillbaka till och lägga mer tid på i matteundervisningen på. /Caroline
Imorgon är det fredag och som förfest till fredagsmyset hemma har vi ju fredagsval här. Nedan ser ni vad respektive elev har valt. / Ove
i bilder! Strålande sol, kämparglöd och roliga aktiviteter har symboliserat dagen. Nu är vi trötta och glada på väg tillbaka till skolan. Mellis och mys står på schemat. /Ove, Angelica och Carro
Alla kämpar på jättebra och stämningen är på topp. Just nu äter vi lunch och fyller på våra energinivåer
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
4 |
5 | |||||
6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 |
12 | |||
13 |
14 | 15 | 16 |
17 | 18 |
19 |
|||
20 |
21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
|||||
|