Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014
I onsdags på Svenskan introducerade vi projektet "En läsande klass" för barnen. I våras fick klassen nosa lite på projektet med Johan, men nu kommer vi att arbeta med det minst en gång i veckan, resten av terminen. En läsande klass är ett projekt som sattes igång av författaren Martin WIdmark. I projektet tränar vi på läsförståelsen. Många tror att läsnigen handlar om att man först skall kunna bokstäverna, sedan hur det låter och efter det rullar läsningen på och man förstår det man läser. Dock har det visat sig att många barn har just problem med läsförståelsen och därför sattes detta nationella projekt igång. Alla skolor i sverige har fått material och lärarhandledningar och många av dem kommer att arbeta med detta i höst och i vår. Vi kommer att få besök av en av grundarna, Monica Trapp i "En läsande klass" under höstterminen och få fortutbildning i projektet. Vi är alla mycket glada över det.
"En läsande klass" går ut på att lära ut för eleverna olika strategier som man använder när man läser för att förstå det man läser, genom struktuella samtal i klassrummet och i grupp. Man presenterar därför Spågumman, Cowboyen, Detektiven, Reporten och Konstnären för barnen. Dessa arbetar utifrån olika strategier som tillsammans gör att man ökar sin läsförståelse. När man har visat att man kan behärka alla dessa karaktärer eller strategier, blir man vad man kallar för en "stjärnläsare".
I onsdags läste jag och Angelica en berättelse för barnen, där vi under läsningen visade hur de olika karaktärerna skulle ha analyserat sagan. T.ex analyserade "Spågumman" sagans titel och bilder för att luska ut vad sagan skulle handla om. Detektiven stannade vid ord, uttryck och meningar som var nya och man inte förstor. Reportern ställde en massa frågor under läsningens gång och ifrågasatte varför sagans karaktärer gjorde på olika sätt. Cowboyen sammanfattade sagan i slutet av läsningen och kunde enkelt förklara vad den handlade om med ett fåtal meningar. Tillslut målade Konstnären upp bilder som man fick under sagnas gång. Vi kommer som sagt var arbeta med detta under terminens gång och materialet ger barnen en varierande och lärorik undervisning i Svenska fram över. /Carro
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 | 17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|