Direktlänk till inlägg 30 augusti 2014
I torsdags hade vi terminen och läsårets första SO. Under en period fram över kommer vi att arbeta med geografi på so lektionen. Vi skall undersöka hur Sverige ser ut, vilka hav och sjöar som ligger nära eller i landet och vilka landskapstyper man kan finna. Sedan skall vi kolla på jordklotet i ett vidare perspektiv och utforska de olika världsdelarna, världshaven och de höga bergen. Barnen skall få lära sig hur man läser av en karta och i slutändan göra sin egna.
Som introduktion av ämnet fick barnen göra en VÖL över Sverige. De fick i sina loggböcker skriva vad de "Vet" om Sverige och sedan vad de "önskar att veta" om Sverige. Efter det såg vi en film som visade hur fantastiskt vackert land vi lever i genom att åka runt från den södraste spetsen Smygehuk till den nordligaste i Treriksröset. Barnen satt och gapade av förundran hur varierande landskap vi har i Sverige. Som avslutning på lektionen tittade vi på Google earth där vi kunde se Sverige från ett högre perspektiv. Vi dök ner till att se Stockholm ovanifrån och till sist Farsta. Barnen hittade till och med deras älskade fotbollsplan.
I lrg11 står det i syftet under ämnet geografi följande: "Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande." Genom att undersöka världen på olika sätt som kartor, film, Google earth och jordglober, erbjuder vi eleverna att på sitt egna sätt upptäcka världen och få just ett "rumsligt medvetande". Jorden kan och är för många lite för stort för att förstå sig på, därför är det viktigt att visa den på så många olika sätt som möjligt.
I det "centrala innehållet" i ämnet geografi (SO) årskurserna 1-3 läser vi följande: "Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll:
Jordgloben. Kontinenternas och världshavens lägen på jordgloben. Namn och läge på världsdelarna samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven." Vi kommer att arbeta med ämnet mycket förankrat i barnens egna referensramar. Undersöka jorden utifrån platser de har besök, läst om eller har ett intresse för. Allt för att det skall ligga så "nära" dem som möjligt.
I slutet av årskurs 3 och målet för ämnet, skall barnen uppnå följande kunskapskrav: "Eleven gör enkla undersökningar av omvärlden, och kan då använda karta, jordglob, väderstreck och rumsliga begrepp för att återge namn och beskriva lägen och storleksrelationer på världsdelarna och andra för eleven betydelsefulla platser och länder." (Lgr11 ämne Geografi)
Det ska bli ett spännande tema att arbeta med. /Caroline
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 | 17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|