Direktlänk till inlägg 29 augusti 2014
I veckan har vi introducerat den nya matteboken och avsnittet "Tal" för barnen. Vi hade som start diskutioner om vad matematik är för något och hur man skriver olika tal upp till 1000 på mattespråket. Barnen fick sitta i mindre grupper och prata matte och tillsammans komma fram till olika lösningar. Den stora frågan vi löste var: vad är skillnaden mellan tal och siffror.
En lek vi lekte var "gissa talet" då ett barn fick ett tal på en gömd lapp som resten av gruppen skulle luska fram genom att ställa olika frågor. Det var dock bara frågor som kunde svaras med JA eller NEJ. Frågorna kunde vara t.ex "Är det större än 35"?, "är det mindre än 50"? "Är det talgranne med 40"?. Barnen tyckte det var jättekul och var duktiga på att luska fram de olika "gömda" talen.
Den dagen då barnen fick boken, lös det i allas ögon! ÄNTLIGEN! Dock fick nog många en mindre chock över hur mycket mer utmanande årskurs 2:s bok är och att nu är det verkligen på allvar igen. Det nya kapitlet handlar som sagt var om "tal" där vi arbetar med talen 0-1000, hur de skrivs, villka som är talgrannar med varandra och hur de kan delas upp. Vi kommer i veckan tillsammans skapa vår egen 100-ruta där barnen kan enkelt se vart de olika talen ligger i positionssystemet.
Utmana gärna era barn med lite högre tal och prata gärna matte hemma. Många barn tycker att tal över 100 ser otroligt svårt ut och låser sig, för att de inte ser mönstret med att de är samlika med tal under 100. Nästa vecka kommer matteläxorna igång, vilket jag har lovat dem. De tjatar och tjatar :)
/Carro
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 | 15 |
16 | 17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 | 22 | 23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|